top

Het zelf maken van kleding

Nieuw onderwerp plaatsen Reageren Herenpanty | De rok in het algemeen    Pagina 1 van 1

03-06-2017 22:29:04 BerichtOnderwerp: Het zelf maken van kleding
Brachlion
Erelid


Geregistreerd op: 01 Jun 2017
Berichten: 169
Woonplaats: Allentown, PA, USA

Reageren met citaat

Zijn er leden die zelf kleding maken?
Met twee jongere zussen wordt er wel eens een beroep op je gedaan dat een beetje afwijkt van het gangbare. M'n oudste zus wilde een nieuwe jurk voor een schoolfeest. Het was begin 60er jaren en de economie begon net een beetje op te krabbelen na de oorlog en de krapte van de wederopbouw. Maar m'n vader had een strikt kledingbeleid. Eénmaal nieuw aan het begin van de zomer en idem bij het begin van de winter.
Dus m'n zus kocht van haar zakgeld een patroon en stof. Maar toen de delen uitgeknipt moesten worden kreeg ze de bibbers. Of ik het even wilde controleren. Dat werd dus ook uitknippen. En dus ook de naaimachine instellen. En ook de laatste loodjes bij het passen en afwerken. Maar m'n zus was tevreden met het resultaat en ik had me kunnen verdiepen in een nieuw toch wel technisch veld als aankomend ingenieur. En na wat uitzoeken en proberen vond ik dat het me redelijk goed afging.
Fast forward. In 2013 werd ik via het Internet geconfronteerd met het fenomeen man in rok. Het idee trok me wel aan maar waar haal je een rok vandaan. Ik had geen benul van de Amerikaanse maatvoering dus zelf maken. Waar begin je dan? Maak een spijkerrok uit een oude spijkerbroek. Pijpen ingekort, binnennaad geopend en met grof handwerk er een rok van gemaakt. Het viel uiteindelijk niet tegen en het zat nog lekker ook.
Maar waar draag je die? In huis niet want ik wist niet hoe m'n vrouw er op zou reageren. Op een kwartiertje fietsen is een bos tegen een heuvel. Een mountainbikersgroep heeft er trails aangelegd en kan zich daar lekker uitleven. Daar ben ik gaan wandelen in de spijkerrok. Twee tot drie uur heuvel op en heuvel af. En dat ging lekker in die rok.
Plotsklaps vroeg m'n vrouw hoe een kilt mij zou staan. Kilt gekocht en vrouw tevreden. Maar ik ging verder. Ik kocht een naaimachine en ging zelf kilts maken. De lichtere stof droeg prettiger dan de UtKilt. Ik ging ook rokken maken. Eerst net zo lang als de kilts maar later ook iets kortere.
Ik ben nu zover dat ik in een rok van 45 cm m'n boodschappen doe en buiten rond loop. Ik ben nu rokken aan het maken van een lichte denim stof omdat denim het minste opvalt als een rok bij een man.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
 
04-06-2017 10:38:43 BerichtOnderwerp:
Rob
Erelid


Geregistreerd op: 22 Nov 2016
Berichten: 1159
Woonplaats: Kollumerzwaag

Reageren met citaat

Hier wordt er geen kleding zelf gemaakt.
Als je een beetje oplet, dan kun je voor een paar euro hele leuke en nieuwe kleding kopen.
Je bent dan net zo duur of zelfs goedkoper uit dan zelf maken.
Tenzij je het leuk vind om zelf kleding te maken, wat wel als voordeel heeft dat het altijd goed past.

Rob
_________________
Leef je eigen leven en de rest is om het even.
Als afgunst branden wou, dan kan men de gaskraan wel dichtdraaien.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
 
04-06-2017 23:06:23 BerichtOnderwerp:
E.R.
Erelid


Geregistreerd op: 13 Feb 2017
Berichten: 279

Reageren met citaat

Ik vind het geweldig wat hij allemaal kan. Ik doet het hem niet na.

Maar inderdaad ik koop alles gewoon. Ook omdat ik kan vinden wat ik wil hebben. De stof, de kleur en de vorm hebben andere mensen voor me bedacht. Ik koop meestal bij H&M en soms ook bij de Hema. Beide ketens kun je producten kopen voor heel schappelijke prijzen.

Maar als je het zelf kan maken en je hebt er veel plezier in, dan vind ik het heel vanzelfsprekend om het te maken. En ik geloof ook dat ze in Amerika het niet zo nou nemen met de maten. Hier in Europa zijn ze iets strikter in. Maar ik hoor nog wel eens verschillen.

Een shirt heb ik vaak maat S, een longshirt zit ik weer op maat M en een overhemd varieert weer met M en L. En een rok of broek is dan weer maat 31, of weer maat M, dan weer 38, 40 of 42. Allemaal bij dezelfde keten.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
 
05-06-2017 02:38:21 BerichtOnderwerp:
Brachlion
Erelid


Geregistreerd op: 01 Jun 2017
Berichten: 169
Woonplaats: Allentown, PA, USA

Reageren met citaat

In Amerika bestaat het fenomeen van "vanity sizing" wat betekend dat in de loop der tijd kleding ruimer wordt bij een gelijkblijvende maataanduiding.
https://en.wikipedia.org/wiki/Vanity_sizing
Zo worden de Amerikaanse vrouwen (en in mindere mate mannen) voor het lapje gehouden.
Bij schoenen bestaat er ook verschil in de maatvoering. Voor mij is een herenmaat 9 passend maar zou ik passende damesschoen moeten hebben dan moet ik voor 11 kiezen. Zoiets kom je alleen maar in Amerika tegen.

Het zelf maken vind ik inderdaad leuk. Rokken kopen gaat mij nog te ver alhoewel ik het een keer ga proberen in een kringloopwinkel. Er is een grote van het Leger des Heils aan de andere kant van de stad. Maar dan moet ik wel m'n rolmaat meenemen om de juiste maat te kunnen vinden want ze hebben er geen pashokjes.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
 
05-06-2017 10:22:11 BerichtOnderwerp:
Rob
Erelid


Geregistreerd op: 22 Nov 2016
Berichten: 1159
Woonplaats: Kollumerzwaag

Reageren met citaat

Het zelf maken lijkt mij wel interessant toe om eens een keer te proberen, maar of het ook mijn ding is ???????

Ik heb dit jaar bij de opruiming 2 paar dames laarzen gehaald (bruin en zwart) in de maat 42 en dat heb ik ook in de meeste herenschoenen. Soms valt de herenschoen wat groter uit en dan heb ik aan maat 41 al genoeg.

Rob
_________________
Leef je eigen leven en de rest is om het even.
Als afgunst branden wou, dan kan men de gaskraan wel dichtdraaien.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
 
13-07-2017 21:48:54 BerichtOnderwerp:
Brachlion
Erelid


Geregistreerd op: 01 Jun 2017
Berichten: 169
Woonplaats: Allentown, PA, USA

Reageren met citaat

Ik heb weer een nieuwe rok gemaakt. Deze is van dunne denim stof. De rok heeft traditionele figuurnaden en loopt iets uit om het lopen niet te hinderen. Aan de rechterkant zit een rits en een knoop als sluiting.
Het begint net te regenen en te onweren en ik was van plan lopend boodschappen te gaan doen in de rok. Ik wacht wel even. Wink





Laatst aangepast door Brachlion op 20-01-2019 03:03:25; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
 
14-07-2017 11:01:53 BerichtOnderwerp:
Rob
Erelid


Geregistreerd op: 22 Nov 2016
Berichten: 1159
Woonplaats: Kollumerzwaag

Reageren met citaat

Brachlion schreef:

Het begint net te regenen en te onweren en ik was van plan lopend boodschappen te gaan doen in de rok. Ik wacht wel even. Wink


Hebben/kennen ze in de USA dan geen paraplu??? Wink

Rob
_________________
Leef je eigen leven en de rest is om het even.
Als afgunst branden wou, dan kan men de gaskraan wel dichtdraaien.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
 
14-07-2017 16:47:35 BerichtOnderwerp:
Brachlion
Erelid


Geregistreerd op: 01 Jun 2017
Berichten: 169
Woonplaats: Allentown, PA, USA

Reageren met citaat

We hebben hier zelfs regenradar. Daar op kon ik zien dat het tegen 22:00 droog zou zijn. Aangezien het geen urgente boodschappen waren kon ik me het permitteren te wachten tot 23:00. Toen was de temperatuur 10C gedaald maar het was nog wel wat drukkend.
Als ik moet kiezen tussen in de regen te lopen met een paraplu of zonder regen en zonder paraplu kies ik als ik dat kan, voor de laatste optie. En er bestaan paraplu's ook al worden die door het overmatig autogebruik minder gebruikt. En voor de statistieken: ons huishouden beschikt over drie paraplu's waarvan er eentje niet volledig functioneel is maar met wat beleid toch nog bruikbaar is.
Maar de wandeling naar de apotheek was aangenaam door de lichte rok. De rok was ook iets korter dan gebruikelijk zodat dat extra verkoelend werkte.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
 
14-07-2017 17:45:03 BerichtOnderwerp:
Yvan
Site Admin


Geregistreerd op: 03 Jun 2012
Berichten: 2373
Woonplaats: Kortrijk

Reageren met citaat

Brachlion schreef:
Daar op kon ik zien dat het tegen 22:00 droog zou zijn. Aangezien het geen urgente boodschappen waren kon ik me het permitteren te wachten tot 23:00. Toen was de temperatuur 10C gedaald maar het was nog wel wat drukkend.


Boodschappen doen rond 23:00 uur, soms zijn die Amerikanen en Canadezen te benijden. Hier in België zijn de winkels ten laatste om 20:00 uur dicht, en dan spreek ik van een supermarkt. Een zelfstandige is, ten laatste, om 18:00 dicht. Er zijn hier wel nachtwinkels, maar wat ze verkopen wil je niet op je bord. Wink
_________________
Stay hosed
Yvan
-
-Life is too short to wear boring clothes.-
-
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
 
14-07-2017 19:10:17 BerichtOnderwerp:
Brachlion
Erelid


Geregistreerd op: 01 Jun 2017
Berichten: 169
Woonplaats: Allentown, PA, USA

Reageren met citaat

Voor zover ik weet is er geen winkelsluitingswet in Amerika. Een zaak is zolang open als men denkt winst te kunnen maken. Veel zaken zijn open tot 21:00 of 22:00 doordeweeks en sluiten soms eerder op zaterdag en zondag. Maar er zijn ook zaken die 24/7 open zijn. Ik heb daar in het begin aan moeten wennen maar dat was snel over.
Als ik ooit terug ben in Nederland zal ik erg aan winkelsluitingstijden moeten wennen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
 
Nieuw onderwerp plaatsen Reageren Herenpanty | De rok in het algemeen
Vorige onderwerp
Volgende onderwerp
Berichten van afgelopen:   




Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!